چنانچه کلمه عبور شما در انجمن ها کار نمی کند
یک بار از سایت Logout کنید و سپس توسط فرم فراموشی کلمه عبور , کلمه عبور جدیدی را در ایمیل خود دریافت کنید
صفحه اصلی سایت   ثبت نام   ورود
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society
جستجو
اطلاعات مطلب
گروه
ارسال توسط Porya
بازدید 5589
آخرین مقالات
معرفی کابل ها و اتصالات مورد استفاده در استودیو
۱۳۸۹ اول شهريور
ارسال به :
لینک ثابت  |  نسخه ی چاپی  |  ارسال برای دوستان  |  نظرات( 4 )
 
به این مطلب رای دهید
 

معرفی کابل ها و اتصالات مورد استفاده در استودیو های صدابرداری

 

 


در استودیو های صدابرداری برای اتصال Gear ها (لوازم) به یکدیگر از کابل استفاده میشود . کابل ها کانال ارتباطی بین قطعات مختلف میباشند و سیگنال صوت بعد از هر مرحله پردازش ، از قسمتی به قسمت دیگر انتقال می یابد .


سیگنال صوتی ممکن است در طول مسیر خود تحت تاثیر عوامل مختلفی دست خوش تغییرات باشد .ما برای آن که بتوانیم سیگنال صدا را بدون هیچ گونه تغییر و عیب و نقصی بین قطعات مختلف انتقال دهیم ، باید طریقه استفاده درست از کابل ها را بدانیم که هر کدام از کابل ها در کدام قسمت از مرحله انتقال سیگنال بین قطعات کاربرد دارند .


سیگنال های انالوگ مورد استفاده در استودیو ها معمولا بر دو نوع Balance و Unbalance هستند .
همونطور که میدانید هر سیگنال صوتی حاوی دو کانال چپ و راست میباشد .



سیگنال balance به سیگنالی گفته میشود که بین کانال چپ و راست آن فرقی وجود نداشته باشد و دارای توازن باشد و اصطلاح سیگنال مونو (Mono) باشد .

سیگنال unbalance به سیگنالی گفته میشود که برخلاف سیگنال balance ، در کانال چپ و راست خود دارای تغییرات باشد و سیگنال در هر کانال آن شکل متفاوتی داشته باشد . به این نوع سیگنال به اصطلاح سیگنال استریو (Stereo) میگویند .

اکنون در زیر به شرح کابل های رایج مورد استفاده در استودیو ها می پردازیم :


کابل های XLR : این نوع از کابل جز کابل های پر مصرف مورد استفاده در استودیو ها می باشد . کابل های xlr که به کابل های سه زبانه هم معروفند ، برای انتقال سیگنال به صورت بالانس (balance) استفاده میشود و بیشتر در میکروفن ها کاربرد دارند . برای اتصال میکروفن های کاندنسر که برای فعال شدن به تغذیه فانتوم پاور نیاز دارند ، باید از این نوع کابل ها استفاده شود چرا که ورودی فانتوم پاور ها دارای جک های xlr میباشد . همچنین از این نوع کابل برای انتقال سیگنال بین gear هایی که دارای جک های ورودی و خروجی xlr هستند هم استفاده میشود .
از دیگر کاربرد های مهم این نوع کابل ها ، میتوان به استفاده از آن درمصافت های طولانی (اتصال قطعات از اتاق فرمان به اتاق های دیگر) اشاره کرد .

xlr cable

 

 



کابل های TRS : این نوع کابل ها از دو سیم رسانا و یک سیم سیم اتصال به زمین تشکل شده اند . از کابل های trs همانند کابل های xlr ، برای انتقال سیگنال های بالانس بین gear های استودیو استفاده میشود . همچنین در هدفون های هم از کابل های trs استفاده میشود .
شاید سوالی که ذهن شما را مشغول کرده این است که چطور کابل های trs سیگنال صوتی را بین gear های استودیو به صورت balance انتقال میدهد . ولی در هدفون ها که صدایی stereo دارند ، سیگنال را به صورت unbalance انتقال میدهد ؟ جواب این پرسش این است که این کابل برای انتقال سیگنال به صورت unbalance در هدفون ها ، از مسیری جداگانه استفاده می کند .

TRS Cable

 

 



کابل های TS : این نوع از کابل ها از دو مسیر (سیم) رسانا تشکیل شده اند و برای انتقال سیگنال های Unbalance مورد استفاده قرار می گیرد . در این نوع از کابل ها به دلیل عدم وجود سیم اتصال به زمین ، نویز های احتمالی که در طول مسیر سیگنال را تحت تاثیر قرار میدهند ، دفع نمی شوند و به صورت نویز های ناخواسته بر روی سیگنال اصلی اثر میگذارند .

طول کابل های ts برای استفاده باید کمتر از سه متر و پنجاه سانتی متر باشد . همچنین نباید از کنار کابل های برق و ترانسفورماتور های AC رد شده باشد . زیرا در غیر این صورت ممکن است سیگنال مورد نظر ، hum و نویز های ناخواسته دیگری را به خود جذب کند .

ts cable

 

 




کابل های RCA : این نوع کابل ها که به کابل های استریو خانگی هم معروفند ، خود از دو کابل مجزا تشکیل شده اند که هر کدام از انها از یک مسیر (سیم) رسانا و یک سیم اتصال به زمین تشکیل شده اند . از این نوع کابل ها همانند کابل های TS ، برای انتقال سیگنال های unbalance استفاده میشود .طول این کابل ها در هنگام استفاده ، باید تا حد امکان کوتاه گرفته شود .

RCA

 



مبدل کابل TRS به کابل مونو (Mono) : از این مبدل همانطور که از نامش مشخص است ، برای تبدیل کابل های trs به کابل های مونو استفاده می شود . این مبدل ها در میکسر هایی که جک های ورودیشان بالانس نیست کاربرد دارند .

 

insert

 

 



کابل مبدل Insert به Direct Out (در میکسر ) : معمولا جک های insert ی که در میکسر ها تعبیه شده ، عمل send , return را با هم انجام می دهند . مواقعی ممکن است ما تنها به عمل send در میکسر ها نیاز داشته باشیم مانند مواقعی که نیاز به فرستادن خروجی یک کارت صوتی به میکسر باشد . در این حالت ما نیاز به عمل return نخواهیم داشت . برای این منظور از کابل مبدل insert به direct out استفاده می شود .

Insert to direct out cable

 


مبدل کابل TS به Dual TS : از این مبدل برای تبدیل یک خروجی TS به دو خروجی TS استفاده میشود . نکته مهمی که هنگام استفاده از این مبدل باید توجه کرد این است که هیچ وقت از این مبدل نباید برای ورود سیگنال از دو خروجی دستگاه ، به یک ورودی استفاده شود . از این مبدل برای تبدیل یک خروجی ، به دو خروجی استفاده می شود .

TS to Dual TS

 


کابل های S/PDIF (Sony / Phillips Digital Interface) : از این نوع کابل ها برای انتقال سیگنال های دیجیتالی به دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند استفاده میشود .
کابل های s/pdif بر دو نوع کواکسیال و اپتیکال هستند :

کابل های کواکسیال از کانکشن های RCA استفاده می کنند . هنگام استفاده از این نوع کابل نباید طول آن بیشتر از 6 متر باشد .

 Coaxial

 


کابل های اپتیکال نوع دیگری از کابل های اتصال s/pdif می باشند که کانکتور های مربعی شکل دارند . ازاین نوع کابل به عنوان کابل ADAT هم استفاده می شود .

toslink

 



کانکشن ADAT : ADAT نوع دیگری از رابط انتقالی سیگنال های دیجیتالی میباشد . برای استفاده از ADAT از کابل های اپتیکال که در کانکشن های s/pdif استفاده میشود ، بهره میبرند . تفاوت کانکشن های ADAT با S/PDIF در این است که کانکشن ADAT میتواند همزمان هشت کانال صوتی دیجیتالی را به وسیله یک کابل اپتیکال انتقال دهد .

کابل های Sync ADAT : از کابل های sync adat برای sync کردن (یا همگام کردن) قطعات به یکدیگر استفاده میشود . این نوع کابل ها سیگنال هایی که برای همگام سازی قطعات مختلف نیاز است را انتقال میدهد . (مانند سیگنال های میدی)

ADAT Sync

 

 



کابل Word Clock : یک کابل با مقاومت داخلی 75 اهم میباشد . هنگامی که نیاز به استفاده همزمان از دو اینترفیس باشد ، میتوان به وسیله کابل word clock دو اینترفیس را با یکدیگر sync کرد .

Word Clock Cables

 



کابل های USB : این نوع کابل ها که اکثرا با آن آشنایی دارند در مدل های مختلف usb ، usb 2 و... موجود می باشند و معمولا برای اتصال اینترفیس های صوتی به کامپیوتر ، یا انتقال اطلاعات میدی از کیبورد ها یا میکسر ها به کامپیوتر استفاده میشود .

USB

 



کابل های Firewire : این نوع از کابل ها کاربردی همانند کابل های usb دارند . این نوع کابل ها در انواع مختلفی وجود دارند که در استودیو ها بیشتر از نمونه های firewire 400 و firewire 800 استفاده میشود . عددی که همراه کلمه firewire نوشته میشود میزان توان انتقال اطلاعات در کابل را تعیین می کند . به عنوان مثال کابل firewire 400 میتواند در یک ثانیه 400 مگابیت را انتقال دهد که البته سرعت حقیقی اون در عمل بیشتر از 393 مگابیت در ثانیه نیست .

Firewire

 

 



کابل های Midi : کابل های میدی از 5 پین که از جنس مفتول ساخته شده اند تشکیل شده است . از این نوع کابل ها برای انتقال اطلاعات میدی از کیبورد ها یا میکسر ها به کامپیوتر یا سایر لوازمی که از فناوری میدی پشتیبانی می کنند استفاده میشوند .

 

midi-cable

 


پنل های ارتباطی یا Snake : به یک دسته از کابل ها گفته میشوند که به طور منظم در یک کیس دسته بنده شده اند و از آن برای ارتباط بین اتاق های استودیو با هم استفاده می شود .

cbi_MCA32

 

 


مبدل ها (یا آداپتور ها) در استودیو ها برای تبدیل نوع کانکشن ها به یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند .



آداپتور RCA ماده 1/3 اینچ ، به 1/4 اینچ نر

CBI RCA

 



آداپتور rca ماده به rca ماده

 RCA to RCA

 



آداپتور XLR ماده به TRS نر 1/4 اینچ

CBI XLR Female

 

 


آداپتور XLR نر به TRS نر 1/4 اینچ

 

CBI XLR Male

 

 





جک های ورودی : جک های ورودی محل اتصال کابل ها به دستگاه هستند .


جک های کمبو (Combo Jack) : کمبو جک ها این امکان رو فراهم میسازند که هم کابل های XLR و هم کابل های TRS 1/4 به آنها اتصال پیدا کنند .

 jack_combo

 


جک های XLR

xlr+jack



ورودی کابل TRS 1/4 اینچ

 1 4 Line Input

 

 

ورودی کابل RCA


RCA line input

 





ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
  ضرب عدد دویست در یکصد را به عدد بنویسید