-
Tuesday 5 February 2013
#1
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
تئوری سنتور
0
سلام بچه ها. توی این تاپیک میخوام مطالب مربوط به تئوری سنتور و نت خوانی رو بذارم. که مطالب از یه PDF که اونم نوشته اعضای همین نت آهنگ. خب از اونجایی که خودم هم ایرادای زیادی دارم از جناب رازونیاز هم میخوام که کمکون کنن.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
7 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
# ADS
-
Tuesday 5 February 2013
#2
-
کاربران زیر از sinaaria به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#3
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
sinaaria
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سلام. من مدتها س به این فکر میکنم که فاصله ی فرکانسی بین نتهای موسیقی از کجا استخراج شده ؟مثلا چرا نسبت نت ر به نت دو میشه 9/8؟
من حتمن حتمن در مورد فاصله هم صحبت خواهم کرد. خودم یکمی توی فاصله ایراد دارم. یه خورده مطالب رو در مورد فاصله جمع آوری میکنم. اگر شما به جواب سوالتون نرسیدید دوباره از دیگران میپرسیم.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
-
Tuesday 5 February 2013
#4
-
-
Tuesday 5 February 2013
#5
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
-
Tuesday 5 February 2013
#6
-
کاربران زیر از sinaaria به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#7
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از pooriaakbari1989 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#8
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
pooriaakbari1989
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
درود
لطفا در مورد حس تو نوازندگی سنتور هم اگر مطلبی دارید بفرستید تا من و دیگر علاقمندان هم استفاده کنند . این حس نوازندگی یکی از اون جیزاییه که خیلی در بدست آوردنش سعی کردم . البته شاید یک کم بی ربط باشه به تئوری سنتور . اما من خودم به شخصه خیلی علاقمند به این بحثم. تا حالا هم ندیدم کسی جدی این بحثو آورده باشه.
با سپاس از تاپیک خوبی که آغاز کردین
سلام. خیلی خوشحالم که اینجا میبنمتون. میدونم که از حرفه ای های سنتور هستید. به امید خدا چشم در این مورد هم یه سری اطلاعات قرار میدم.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
2 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#9
کاربر جدید
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از alireza1991 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#10
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
2 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#11
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
بخش اول :
شیوه تولید صدا (فیزیک صوت)
لیست مطالب :
مقدمه شیوه تولید صدا
فرکانس(بسامد)
پهنه ي شنوایی انسان
مقدمه شیوه تولید صدا
اولین ماده اي که موسیقی دانان براي خلق اثر موسیقیایی از آن استفاده می کنند صوت است. صوت یک پدیده ي فیزیکی است به همین دلیل براي درك بهتر تئوري موسقی ابتدا لازم است که به طور خلاصه به جنبه فیزیکی صدا (فیزیک صوت) بپردازیم.
هیچ صوتی بدون حرکت ایجاد نمی شود. در واقع در اثر ارتعاشات موجی یک جسم صدا تولید می شود و این امواج به هوا و سپس به گوش ما منتقل میشود و ما می توانیم صدا ها را بشنویم.
مشخصه هاي امواج صوتی عبارتند از : (فرکانس . طول موج . دامنه . شیوش)
اکثر این مشخصه ها بیشتر به فیزیک و علم آکوستیک مربوط می باشد و از طرفی ما به مباحثی می پردازیم که شما هنرجوي عزیز به آن احتیاج داشته باشید و براي شما جنبه ي کار بردي داشته باشد.
در این بخش ما فقط به مشخصه فرکانس می پردازیم.
(عزیزانی که علاقه مند به آشنا شدن به سه مشخصه دیگر هستند می توانند به کتاب تئوري بنیادي موسیقی نوشته پرویز منصوري مراجعه کنند).
فرکانس (بسامد)
سیم یک ساز را تصور کنید در حالت اولیه ثابت و بدون حرکت می باشد. با اولین ضربه اي که به آن وارد کنیم به حرکت می افتد. سیم در بالا و پایین نقطه ي اولیه اش به حرکت ارتعاشی در می آید و تولید صدا می کند. در فیزیک به تعداد این ارتعاشات (حرکت هاي رفت و برگشتی) در واحد زمانی مشخص فرکانس یا بسامد می گویند. ما واحد زمانی را یک ثانیه فرض می کنیم. در این صورت خواهیم داشت:
به تعداد ارتعاشات یک جسم در یک ثانیه فرکانس یا بسامد می گویند. واحد بسامد (فرکانس) هرتز (Hz) میباشد.
به این ترتیب اگر یک سیم (یا هر جسم مرتعشی) در یک ثانیه 200 بار نوسان کند میگوییم: بسامد (فرکانس) آن 200hz است.
هر چقدر بسامد صدا بیشتر باشد صدا زیر تر است و هر چقدر بسامد کمتر باشد صدا بم تر است در واقع هر چقدر تعداد ارتعاشات یک جسم در ثانیه بیشتر باشد صدا زیر تر است و هر چقدر ارتعاشات یک جسم در ثانیه کمتر باشد صدا بم تر است.
(در بخش ارتفاع با این موضوع بیشتر آشنا می شویم)
پهنه ي شنوایی انسان
گوش هیچ موجودي قادر به شنیدن همه صداها (از بم ترین صدا تا زیر ترین صد) نمی باشد. در واقع هر موجودي محدوده ي شنوایی خاصی براي خودش دارد. انسان نیز همینطور است. انسان ها قادر نیستند صداهاي بم تر از 20 هرتز و زیر تر از 20000 هرتز را بشنوند. البته این پهنه شنوایی تقریبی است و بسته به سن و نژاد افراد متفاوت است.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
5 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#12
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
صداها
لیست مطالب :
صداهاي غیر موسیقیایی
صداهاي موسیقیایی
صداهاي غیر موسیقیایی
همه ي صداهایی که اصوات موسیقیایی نیستند را صداهاي غیر موسیقیایی می نامیم. براي نمونه سر و صداي خیابان ها و صداي لوازم خانگی در حال کار مانند: جارو برقی، ماشین لباس شویی، کولر و ... همگی نمونه هایی از صداهاي غیرموسیقیایی هستند اصطلاحا" به صداهاي غیر موسیقیایی نوفه می گویند. نوفه ها اغلب ناخواسته تولید می شوند و خصلت تصادفی دارند.
- شاید این سوال پیش پیش بیاید که چگونه بین نوفه و صداهاي موسیقایی تفاوت قائل می شویم؟
در جواب می توان گفت که بر خلاف صداهاي موسیقیایی صداهاي نوفه فرکانس مشخصی ندارند و نمی شود فرکانس آنها را محاسبه کرد.
صداهاي موسیقیایی
صداهاي موسیقیایی بر خلاف نوفه ها معمولا" به صورت آگاهانه تولید می شوند. فرکانس مشخص و معینی دارند و همین ویژگی فیزیکی دلیل مطبوع بودن صداهاي موسیقیایی در مقایسه با نوفه هاست. البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نوفه ها به صورت مطلق نامطبوع نیستد در واقع می توان گفت صداهاي موسیقیایی از نوفه ها مطبوع تر هستند. ما در تئوري موسیقی به صداهاي موسیقیایی می پردازیم زیرا از هر لحاظ قابل ارزیابی و آگاهانه تولید می شود. این موضوع که ما در تئوري موسیقی به صداهاي غیر موسیقیایی نمی پردازیم دلیل بر این نیست که این صداها توسط یک موسیقی دان استفاده نمی شود و در موسیقی تاثیر ندارند در واقع به این خاطر به این صداها نمی پردازیم که این صداها مشخصه هاي معینی ندارند.
مثلا" همه ما در یک قطعه موسیقی صداي باران و یا امواج دریا (که نوفه محسوب می شوند) را شنیده ایم یا در یک سمفونی معروف کلاسیک که در آن از صداي توپ جنگی (که نوفه محسوب می شود) استفاده شده است.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
6 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Tuesday 5 February 2013
#13
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
صداهاي موسیقیایی
لیست مطالب
مقدمه صداهاي موسیقیایی (چهار مشخصه اصلی آن ها)
(pitch) ارتفاع (زیر و بمی)
(Duration) دیرند (کشش)
(Intensity) شدت (قدرت)
(Tone color) رنگ (طنین)
مقدمه صداهاي موسیقیایی (چهار مشخصه اصلی آن ها)
صداهاي موسیقایی (موسیقیایی) داراي چهار مشخصه اصلی در تئوري موسیقی هستند در واقع هر صداي موسیقیایی داراي این مشخصه ها می باشد که ما با آنها آشنا می شویم.
(به دلیل این که هر کدام از این مشخصه ها داراي چند اسم هستند سعی می کنیم آن ها را به طور کامل براي شما بازگو کنیم تا اگر در جایی به این اسم ها و یا اصطلاحات مربوط به این ها بر خوردید معنی آن را متوجه بشوید).
1. ارتفاع - نام هاي دیگر: (نواك . زیرایی . زیر و بمی . بالا و پایین . زیاد و کم)
2. دیرند - نام هاي دیگر: (کشش . زمان . مدت)
3. شدت - نام هاي دیگر: (قدرت. قوي و ضعیف . بلند و کوتاه)
4. رنگ - نام هاي دیگر: (جنس . طنین . شخصیت)
(pitch) ارتفاع (زیر و بمی)
همه ي ما با واژه هاي صداي کلفت و صداي نازك بسیار زیاد بر خورد کرده ایم. ارتفاع در واقع همین خاصیت صدا ها می باشد که براي آن در موسیقی از اصطلاحات دیگري استفاده می کنیم این را به خوبی می دانید صداها از نظر زیر و بمی (ارتفاع) به انواع مختلف تقسیم می شوند. براي مثال صداي مردها از صداي زن ها بم تر است و یا صداي کودکان از مردها زیرتر است.
در سازهاي مختلف نیز همین طور است: صداي سیم هاي بالایی گیتار (کلفت ها) از سیم هاي پایینی (نازك ه) بم تر است و ...
براي این اصطلاحات (زیر و بمی) از اصطلاحات دیگري نیز استفاده می کنند که به آنها می پردازیم .
صداي زیر : (نام هاي دیگر) = بالا . زیاد
صداي بم : (نام هاي دیگر) = پایین . کم
به ارتفاع نواك و زیرایی هم گفته می شود.
در خط نوشتاري موسیقی نشانه اي که با آن زیر و بمی را نشان می دهند ((نت)) می باشد. در ادامه بیشتر با نت آشنا می
شویم.
(Duration) دیرند (کشش)
به مدت زمانی که یک صدا توسط یک منبع صوتی (ساز) تولید می شود دیرند گویند. در واقع به زمانی که یک صدا حضور دارد و شنیده می شود دیرند می گویند. براي مثال با دهان خود حرف ((آ)) را به مدت پنج ثانیه بکشید. حال این پنج ثانیه که حرف ((آ)) ادامه داشته است را میتوان دیرند حرف ((آ)) نامید. با دهان حرف ((او)) را به مدت سه ثانیه بکشید. حال نیز می توان گفت دیرند حرف ((او)) سه ثانیه است. در واقع می توان گفت دیرند حرف ((آ)) بیشتر از دیرند حرف ((او)) است. و یا حرف ((آ)) از حرف ((او)) کشیده تر است.
- در موسیقی هم همه ي نت ها نسبت به یکدیگر دیرند (کشش) مساوي ندارند. یعنی به یک اندازه کشیده نمی شوند. بعضی نت ها کوتاه و بعضی از آن ها بلند هستند . در واقع هر نت دیرند خاص خود را دارد .
درخط نوشتار موسیقی (نت نویسی) مقدار کشش و یا دیرند نت ها را با شکل هاي مختلف نشان می دهند .
(در ادامه بیشتر با نت ها و دیرند نت ها آشنا می شویم)
(Intensity) شدت (قدرت)
ممکن است صداها نسبت به هم قوي تر و ضعیف تر باشند. مثلاصداي انسانی که فریاد می زند قوي تر از صداي انسانی است که آرام حرف می زند . در موسیقی هم این طور می باشد . مثلا اگر محکم به سیم هاي یک ساز (گیتار) یا کلید هاي یک ساز (پیانو) ضربه بزنید صداي قوي تري نسبت به وقتی که آرام ضربه می زنید ایجاد می شود.
در بعضی مواقع به جاي واژه ي شدت از واژه ي قدرت استفاده می کنند که هر دو یک معنی دارد در نت نویسی (خط نوشتاري موسیقی) هم علایمی براي نشان دادن شدت (قدرت) نت ها وجود دارد.
(در ادامه بیشتر با این علائم آشنا می شویم)
(Tone color) رنگ (طنین)
به مشخصه اي که باعث می شود ما صدا هاي مختلف را نسبت به هم تشخیص دهیم رنگ یا طنین می گویند . براي مثال شما به راحتی صاحب صدا را از پشت تلفن بدون آن که طرف مقابل را ببینید و یا او خودش ر ا معرفی کند تشخیص می دهید و می فهمید کسی که پشت تلفن است برادرتان است و یا دوستان یا ... این ویژگی را که باعث می شود شما بین صدا هاي اطرافیان خود تفاوت احساس کنید و صاحب صدا ها را تشخیص دهید رنگ صدا می نامند . در واقع رنگ صدا مشخصات خاص صداي یک نفر و یا یک ساز است. در ساز ها نیز اگر دو ساز مثل (پیانو و فلوت) یک آهنگ را بنوازند با این که دقیقا" یک آهنگ را اجرا می کنند اما باز هم به راحتی می فهمیم که کدام یک پیانو و کدام یک فلوت می باشند . به این ویژگی که باعث می شود منابع صدا (حنجره انسان . سازها و . . .) نسبت به دیگر حس و شخصیت متفاوتی داشته باشندرنگ صدا می گویند. رنگ صدا را با نام هاي دیگري مثل : (طنین . شخصیت. جنس) نیز بیان می کنند.
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
7 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
Monday 11 February 2013
#14
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
فاصله
اختلاف بسامد دو نت، سبب ایجاد فاصله میشود و این فاصله صرفاً بسامدی است. یك نت علاوه بر نتهای همسایه، با نتهای دورتر نیز فاصلهای دارد كه لازم است همه آن ها را بشناسیم. بدین منظور ابتدا پرسشی را طرح میكنیم. آیا هر نت با خودش فاصله دارد؟ برای پاسخ، نت La با بسامد 440 هرتز را در نظر آورید. وقتی میخواهیم فاصلهاش را با خودش تعیین كنیم، بسامد آن را از خودش كم میكنیم. به این صورت 0=440ـ440 میبینید كه فاصله صفر شد و كل مطلب تا اینجا زیر سؤال رفت. روشن است با آموختههای فعلی هر نت با خودش هیچ فاصلهای ندارد. ولی در دانش نظری موسیقی به طور استثناء فاصله هر نت با خودش را «یكم درست» مینامند و این فقط یك قرارداد است. دیگر فواصل ایجاد شده را مطابق شكل (34) بدین صورت میتوان نام برد. فاصله هر نت با یك نت بعد از خودش، فاصله دوم فاصله هر نت با دو نت بعد از خودش، فاصله سوم فاصله هر نت با سه نت بعد از خودش، فاصله چهارم فاصله هر نت با چهار نت بعد از خودش، فاصله پنجم فاصله هر نت با پنج نت بعد از خودش، فاصله ششم فاصله هر نت با شش نت بعد از خودش، فاصله هفتم فاصله هر نت با هفت نت بعد از خودش، فاصله هشتم
توجه كنید كه فاصله بین Do3 و Do4 از نوع هشتم است و نباید با فاصله یكم درست اشتباه شود. زیرا نام هر دو نت یكسان است اما بسامد آنها یكی نیست. بسامد Do4=528 Hz دوبرابر Do3=264 Hz است یعنی نسبت 2 به 1. در موسیقی به نت Do4 اصطلاحاً نت هنگام Do3 میگویند و البته برعكس نیز همینطور است یعنی Do3 نت هنگام Do4 به حساب میآید. منتهی اولی هنگام بالا و دومی هنگام پایین نامیده میشود. فاصله بین دو نت هنگام همیشه هشتم درست است.
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
منبع: [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ویرایش توسط EleNaz : Monday 11 February 2013 در ساعت 09:46 PM
پینوکیو! چوبی بمان... آدمها سنگی اند... دنیایشان قشنگ نیست!
-
9 کاربر برای این پست از EleNaz تشکر کرده اند:
-
-
-
0
نوشته اصلی توسط
lucky_boy
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
با سلام خدمت دوستان گرامی من اموزش سنتور رو تازه اغاز کردم و میخوام تا در این رااه دوستان کمکم کنند ب دلیل شرایط کاری در 1روستای تقریبادور دسترسی به کلاس اموزشی و استاد ندارم . از هر کسی که بنده را دراین راه کمک کنه بسیار ممنونم. باتشکر
درود
دوست من شما چون دارید شروع میکنید یک سری موارد رو باید رعایت کنید.
1. شما نیاز به کتاب های اموزشی و سی دی اجرای همان کتاب را دارید بر فرض مثال معمولا در اموزش گاها با شیوه سنتور نوازی استاد پایور شروع میکنند.
2. مضراب گرفتن صحیح و طرز درست نشستن را باید بدانید و اجرای صحیح یک قطعه به روش درست!
3. سعی کنید در زمانهایی که کار خاصی ندارید برای روان شدن دست از دو قاشق استفاده کنید و روی یک بالش بکوبید طوری که با مچ باید و هر روز 10 تا 15 دقیقه تمرین کتید.
4. سعی کنید قطعات رو گوش بدید تا گوشتون با صدا ها و نت ها اشنا بشود!!
5. زمانبندی و نتها و صدای هر نت و نحوه نوشته شدن هر نت رو باید به خاطر بسپارید
6. حالا میتوانید شروع کنید.
اگر تمامی مراحل بالا را رعایت کنید پیشرفت شما چند برابر میشود.
موفق و تندرست باشید
-
4 کاربر برای این پست از mori68_santoori تشکر کرده اند:
علاقه مندي ها (Bookmarks)