0
دوستان شرمنده من الان در حال استراحت بین تمرینای شبانه ام هستم و نمیتونم زیاد بمونم. اما ایشالله اگه دوباره فرصت شد میام همه ی پستهای تاپیک رو میخونم، و اگه چیزی بدونم و بتونم کمک کنم، مرتب و با نقل قول شما یه سری چیزای مختصری رو میگم. پس عجله ای بودن این پست رو ببخشین.
بعضی پستها رو تندتند خوندم و یه سری چیزایی که به چشمم خورد رو مختصرا میگم:
دلیل نام گذاری آکورد 7، این هست که فاصله ی نت چهارم با نت اول آکورد فاصله ی هفتم هست. آکوردهای نهم و یازدهم و ... هم همینطور.
سونات دوره باروک با دوره کلاسیک فرق میکنه. حالا نمیدونم شما در مورد فرمهای کدوم دوره حرف میزنید. ولی در دوره ی باروک سونات شبیه فرم سوئیت هست با این تفاوت که به جای عنوانهای رقص برای موومان ها از عنوانهای دیگه ای استفاده میکردن و کلا رقص در سونات نسبت به سوئیت کمتر به کار میرفته. در سونات دوره ی کلاسیک، اول، دو تم معرفی میشه که از لحاظ تنالیته و لحن و موتیف های اصلی باهم فرق دارن. بعد قسمت بسط و گسترش روی موتیف های دو تم اول، که از تنالیته های مختلفی رد میشه تا به تنالیته ی اول برسه و در آخر دو تمی که در ابتدا اجرا شده بودند دوباره اجرا میشن.
حالا سه فرم اصلی دوره کلاسیک: سونات و سمفونی و کنسرتو هست. که سونات سه موومان داشته، موومان اول تند و از لحاظ فرم بیشتر فرم سونات بوده. موومان دوم آهسته و ممکنه سه بخشی یا گاهی هم فرم روندو. موومان آخر هم تند که از لحاظ فرم و ساختار به شکل روندو میتونست باشه.
سمفونی هم برای ارکستر بزرگ ساخته میشه که شکل کلاسیک سمفونی رو هایدن تثبیت کرد. چهار موومان داره. موومان اول تند(فرم سونات). موومان دوم آهسته که سه بخشی مرکب بوده(تم و واریاسیون و روندو). موومان سوم فرم رقص که معمولا منوئه تریو بود (رقص سه ضربی با تمپوی معتدل). موومان چهارم خیلی تند یا تند بوده که ممکنه فرم های مختلفی باشه که بیشتر روندو بوده.
در مورد مدولاسیون هم، برای مدولاسیون از تنالیته ی دو ماژور به دو دییز ماژور، فکرکنم بهتر باشه از گام هایی که در ارتباط درجه I (که 6تا هستن) با اون تنالیته ها هستن کمک بگیریم. که گام های در ارتباط با درجه I، با گام دوماژور: لامینور-سل ماژور- فاماژور- فامینور- می مینور- رمینور.
و گام های در ارتباط با درجه I، با گام دو دییز ماژور: لادییز مینور- سل دییز ماژور- فادییز ماژور- فادییزمینور- می دییز مینور- ر دییز مینور.
حالا، فامینور در دوماژور، و می دییز مینور در دو دییز ماژور در عمل صداشون یکسانه. میتونیم ازش استفاده کنیم:
دوماژور- فامینور(می دییز مینور)- دو دییز ماژور.
اپرا هم یکی از فرم های آوازی دوره ی باروک هست.
اپرا در واقع نمایشی هست که همراه با موسیقیه و دیالوگ ها در اون بصورت آوازی بیان میشن.
اپرا چند بخش اصلی داره: اورتور، رسیتاتیو، آریا، دوئت و همسرایی ها.
که اگه خواستید بگید تا توضیحاتی هم در مورد هر قسمت بدم.
اوه چقدر نوشتم!! مثلا میخواستم کوتاه صحبت کنم! امیدوارم تونسته باشم روون و مفهوم حرف زده باشم.
اساتید عزیز لطفا اگه ناخواسته خطا و اشتباه و اطلاعات غلطی در متونم بوده تصحیح بفرمایید. ممنون.
علاقه مندي ها (Bookmarks)